Monday, July 14, 2008

Pita od kajsija


Kajsije za ovaj kolač treba da budu najzrelije moguće, mekane kao dečija kaša. 



Pita (tart) od kajsija

recept za štampu

Sastojci:
za fil
1/2 l mekih, iseckanih kajsija (oko 600 g celih)
150 g šećera
40 g puding praha od vanile
sok od 1/2 limuna, opciono (vidi napomenu)

za koru
220 g brašna
100 g putera
1 jaje
75 g šećera
1/2 kašičice soli

Postupak:
1. Kajsije oprati i iseckati. Koristiti samo mekane kajsije i napuniti sud od pola litra, pritiskajući ih da izadje sav vazduh oko voća. Iseckane kajsije pomešati sa 150 g šećera i pudin prahom i promešati. Ostaviti da stoji dok spremate koru. Biće malo čorbasto, što je ok.

2. Jedno jaje, 75 g šećera i 1/2 kašičice soli blago umutiti viljuškom.

3. Brašno sipati u vanglu, dodati hladan, na komadiće iseckan puter. Promešati, pa rukama natrljavati puter u brašno dok se ne dobije mrvičasto testo. Umešati jaje iz prethodnog koraka i bez mnogo mešenja sjediniti u gusto masno testo. Staviti ga u kesu za zamrzivač, spljoštiti u deblji disk i ostaviti 1 sat u frižideru.

4. Odvojiti komadić testa za ukrašavanje, recimo 1/6, pa od toga napraviti zvezdice ili listiće ili druge ukrase, po želji. Ostalo razvući u tanku okruglu koru prečnika oko 30 cm. Koru razviti na pek papiru zbog lakšeg prenošenja.

5. Prebaciti koru u pleh prečnika 25 cm i ostaviti malo podignute ivice. Sipati fil, spustiti ivice testa da ne štrče mnogo iznad nivoa fila, pa preko fila poređati ukrase.

6. Peći oko 40 minuta na 180°C. Fil treba da se ukuva, u toku pečenja će se malo naduti i pred kraj možda početi i da fućka, kao džem dok se kuva. Pečen kolač ostaviti da se potpuno ohladi pre sečenja, inače će curiti.

Mada ima i to svojih draži :)


Napomena, dodata kasnije:
Sok od limuna sam naknadno počela da dodajem u fil. U vreme objave ovog recepta, 2008. godine, nije bilo limuna. Limun sam dodala jednom prilikom kad sam bila ubola neke nikakve kajsije, bledunjavog ukusa, pa da im malo života dodam. Posle sam nastavila i sa dobrim kajsijama, dodatna kiselina neće da škodi, naprotiv, pojačava osvežavaći efekat. 



Apricot Marmalade Pie

Ingredients:
1/2 l ripe chopped apricots
150 g sugar
1 vanilla pudding powder (or 40 g cornstarch and vanilla flavoring)
lemon juice from 1/2 of lemon, optionally

220 g flour
100 g butter
1 egg
75 g sugar
1/2 tsp salt

Directions:
1. Wash and chop the apricots, using the softest ripe fruits. Fill 0.5 l bowl with apricots, pushing them gently to remove the air. Transfer them into wider bowl, add 150 g sugar and stir to combine. Add pudding powder and lemon juice if you like, stir. Set aside while you prepare the crust. It will become pretty liquid, which is fine.

2. Mix the egg with 75 g of sugar and 1/2 tsp of salt, whisk using a fork.

3. Make a crumble with a dough using flour and cold, diced butter. Add prepared egg, knead using a wooden spoon to get soft, fat dough. Let cool in the fridge for an hour.

4. Rip about 1/6 of the dough for the decorating elements, such as stars or leaves. Use the rest to roll the round crust of about 30 cm in diameter. Roll it over the piece of baking paper or cling film, for the ease of transferring it onto a 25 cm diameter round pan.

5. Once transferred to the pan, pull up the edges of the crust, pour the filling in, then arrange the decorations. Bake for about 40 minutes in the oven preheated to 180°C. The filling would puff, or even bubble in the oven and get thicken, like a marmalade. If the crust is getting brown too quickly, cover the cake with the foil. Let cool completely before slicing, otherwise the filling woud leak due to its runny nature while hot.

komentara: 12

  1. Sve sam pregledala, i deluje da imas puno srece u kuhinji, odnosno sigurno je u pitanju umece pre nego sreca. Ja imam ovaj engleski poster iz Drugog svetskog rata(reprodukciju) koji cu uskoro da okacim kod mene u kuhinji da me bodri:

    http://www.reformschoolrules.com/mm5/graphics/00000001/barbkskpcalm_1.jpg

    Nego, ako mogu da primetim, u receptima koje si dosad pokazala dominiraju bela i krem boja. Jel to ima veze sa uzrastom glavnih potrosaca? Negde sam citala da mala deca znaju da jedu samo bela jela u nekom periodu...

    Dragana

    ReplyDelete
  2. Dragana, super je poster, mada kako ti je onaj hleb divan, ne varujem da ce ti trebati ;)

    ReplyDelete
  3. Danas pravila, ispala je savršeno, hvala puno za recept, odličan je!!!! Tako jednostavan a dekorativan!!! Svaka čast!

    ReplyDelete
  4. Pravila i odusevila me je.Hvala za divan recept.Slike su na blogeru mom.

    ReplyDelete
  5. Danas sam po istom receptu pravila pitu od jabuka (nedavno sam probala od kajsija - komentar gore) - izmiksala sam štapnim mikserom jabuke, dodala malo cimeta, sve ostalo isto - ispalo je savršeno! Ovo mi je najbolji recept za pitu koji sam ikad vidjela...

    ReplyDelete
  6. Hvala sto si probala i JAVILA da je isto primenljivo i na jabuke. Ne bih o jabukama razmisljala na taj nacin, jer ne spadaju u meko voce, a eto, ne bi mi palo na pamet da propasiram jabuku prethodno. Hvala :)

    ReplyDelete
  7. Pravila sa kjsijama, to sam ti pisala, i pravila kao mini pite.
    Juce pravila sa kupinama, 400g kupina, samlela, sve ostalo isto, plus sto sam umesto pudinga od vanile stavila puding od maline. Ukus savrsen!!Kiselkast....stavila sliku ispod mini pita. Inace ono sto mi se dopada kod nje je sto se tako fino želira!!!

    http://vojvodjanskakuhinja.blogspot.com/2011/07/mini-pite-od-kajsija.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Vera. Sad sam pogledala. Super izgleda sa kupinama, baš je boja odlična. Želiranje - meni se to najviše dopalo kod ovog fila, što kad je gotov nije "pudingast", već kao neki džem, ali blag. Kupine nekako nemam naviku da koristim, ali ovako mi zvuče baš dobro. Je l' ne smetaju one semenčice njene, u filu, kad se jede pita?

      Delete
  8. Ne, mislim da su se usitnile, onako malo krcka. Inače kupine imaju tu kiselkastost kao kajsije zato je vrlo slian ukus, i što je najvažnije deci se jako jako dopalo!
    Pozdravčić!
    p.s obozavam ovaj recept, mislim da može u svakakvo voće da se kombinuje!

    ReplyDelete
  9. Evo i sa malinama
    http://vojvodjanskakuhinja.blogspot.com/2013/07/recepti-sa-malinama.html

    ReplyDelete
  10. Draga Majo, kako prebacis testo sa pek papira? Jel se pocepa ili stavis sa pek papirom u tepsiju?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rastapkam/razvaljam na papiru (isečem krug malo veći od pleha), pa uz pomoć papira prenesem i prevrnem, pa skinem papir.

      Možeš videti postupak kod limun pite, isto je testo.

      Pozdrav!

      Delete