Sunday, April 30, 2017

Varoški medenjaci


Pred vama je recept za divne, mirisne i meke medenjake! Odlični su kao sredstvo za namensko evociranje uspomena iz detinjstva, kao backup slatkiš "za po kući" ili kao jestivi poklon.

Nedavno sam ih pravila u drugu i treću svrhu. Za drugu i nisu baš poslužili jer su se pojeli odmah, ali za treću jesu. Ponela sam kesicu medenjaka kao sitan, ručno spravljen znak pažnje jednoj mladoj spisateljici, Tajani Poterjahin (znate je sa bloga Slasno i opasno), povodom promocije svog novog romana, Varoška legenda. Otuda su i medenjaci "varoški" :)

Uživajte!


Poslednjih godina XIX veka mladi apotekarski pomoćnik Maksim Nestorović doselio se sa bolešljivom suprugom iz Beograda u Kraljevo. Pošten, saosećajan i izvanredno lep, brzo je postao miljenik sugrađana koji nisu ni slutili kakvu borbu sa zabranjenom požudom tajno vodi. Prepoznajući u strasti snagu prave ljubavi, naočigled čitave varoši, prelomio je i odlučno se predao voljenoj Despini, mladoj ženi mračne i strašne prošlosti, kćerki zloglasnog terzije Krsmana Kamdžije.

Isprovociran događajem u kome je ponižen pred njom, ogorčen saznanjem o zverstvima koja su joj počinjena, Maksim se tvrdoglavo upleo u teške i nepomirljive političke sukobe u varoši...

"Despina je likom i građom sasvim obična mlada žena, nešto niža nego što je uobičajeno, malenih šaka i ne naročito bujnih grudi. Za razliku od Kate, premda sva sitna i takođe bleda, oduvek je zdrava kao dren. Čelo i jagodice su joj visoki, nos prćast, usne pune i lepe ali uvek suve, a bujne svetle kose čvrsto spletene pa skupljene u punđu na potiljku. Zbog bezbojnih podočnjaka i lakoće sa kojom joj u neprilici porumeni sami vrh nosa, često je izgledala plačno. Mogao bi kraj nje čovek proći da je i ne primeti, ali oči, ćilibarske, pomalo kose i sjajne, ujedale su koga bi pogledale. To ne beše ni oštar ni pohotan pogled već kao neko tajno znanje o svakome. Ljudi su izbegavali da se sretnu sa ta dva svetla oka. Uvek je bilo u njima podsmešljivog prezira, neke hladne nadmoći i kao da su govorile lažovu da je lažov, preljubniku da je preljubnik, zavidljivcu da želi tuđe, da je bedan i smešan.

Lepuškasta je i ne više od toga, ali se oko nje, svejedno, oduvek dizala velika fama. O njoj su se šaputale drugačije priče. Anastas je znao, ako i nije najlepša, ako je malo junaka koji bi se usudili da stanu otvorenog srca naspram njenog pogleda, ako je i ne bi ženili, svi, svi bi je oni bar na jednu noć imali.

I Maksim bi! Ili ipak ne bi, ko će ga znati. Eto, opet je došao, a ko ga je zvao? Ušao je i pružio smeđi zavežljaj iz kog je mirisala sveže mlevena kafa. Zazveckaše i apotekarske bočice koje je spustio na sto. Zatekao je u mešenju hleba, tekne je već ispunilo crno testo. Preko košulje je samo zbog muškog gosta navukla zubun u kom joj je kraj ognjišta vruće. Prokleti zubun, šta će joj?"


iz romana Varoška legenda
autorke Tajane Poterjahin




Varoški medenjaci
recept za štampu

Sastojci:
500 g brašna
200 g šećera
200 g srednje-ređeg meda
50 ml vode
2 kašičice sode bikarbone (15 g)
3 kašičice mešavine začina (15 g)
2 jaja


Postupak:
1. Skuvati sirup od šećera, meda i vode. Kad provri sniziti temperaturu i kuvati 6-7 minuta. Kad se malo prohladi dodati sodu i začine. Promešati dobro, smesa će postati kremasta.


2. U posudi za mešenje umutiti jaja, dodati smesu od meda i šećera, promutiti mikserom još malo. Dodati brašno i zamesiti testo varjačom. Plasičnom folijom pokriti površinu testa i ostaviti da fermentiše jedan dan na sobnoj temperaturi.


3. Sutradan kašičicom zahvatati grudvice od oko 15-18 g, formirati loptice, prokotrljati ih kroz brašno da se ne bi lepile za ruke prilikom oblikovanja, otresti višak brašna i ređati ih na pleh od rerne postavljen pek papirom ostavljajući veći razmak između. U mom slučaju 5 x 4, pa tako tri puta, ukupno oko 60 medenjaka. Peći na 180°C oko 10-11 minuta. Kad se ohlade, medenjake uvaljati u prah šećer ili ostaviti u osnovnom izdanju. Čuvati u zatvorenoj kutiji.



Napomene:
- Mešavinu začina možete kupiti gotovu, ima Kotanyi mix za medenjake, ili napraviti svoju mešavinu od cimeta, karanfilića, đumbira i muskatnog oraha (ovaj miks koristim za bundevaru i medeno srce). Lepo je i kad se doda malo bibera ili pimenta. Ili anisa, ko voli. Ako nemate mešavinu, ni kupovnu ni domaću, poslužiće i samo cimet.

- Prvu turu sam pekla odmah, bez čekanja na jednodnevnu fermentaciju. Medenjaci su se pekli oko 9-10 minuta, lepo su napupeli u rerni, ali nakon vađenja su malo pali, "ulubili" se sa gornje, sferične strane. Znači, nisu se iznutra još bili skroz učvrstili.


Sutradan je sirovo testo bilo osetno čvršće, tamnije, suvlje, lakše su se oblikovale kuglice, a istih onih 10 minuta su sada bili idealno vreme pečenja. Ima neke hemije u čekanju, u nebrzanju generalno...

Treću turu sam ostavila 12-13 minuta u rerni. Sveži su bili dobri, ali sutradan već suvlji i tvrđi od ovih desetominutnih. Dakle, u mojoj rerni je 10-ak minuta na 180°C idealno vreme, a vi ćete već naći svoje. Imate materijala za tri pleha, tako da... ;)


Update, jun 2017:
Recept šaljem Dženiti, kao domaćici igre ajme, koliko nas je! koja je za temu odabrala - med.

komentara: 26

  1. Super ti je ovaj štos sa fermentisanjem (čega se ti sve nećeš setiti...), jer imam neki baš lep recept, ali mi se tako ulube, pa se nerviram.
    Kako praviš ovaj beli premaz? I to mi je bila enigma, nikako da nađem idealnu razmeru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To sa odležavanjem testa sam pročitala na forumu :)

      Nije premaz, samo prah šećer. Premaz od belanaca i šećera nisam do sada pravila...

      Delete
  2. A što im je ime lepo. Jako lepo i izgledaju

    ReplyDelete
  3. Vratila si me u detinjstvo i izmamila suze u ocima ! Setila sam se moje nane sa kojom sam uz solju caja od lipe uzivala u zimskim vecerima. Miris, ako zatvorim oci, cini mi se mogu osetiti i sada. Ime im je prelepo, srpski jezik je zaista tako lep u svom tom svom bogastvu i raskosi !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glupo je da kažem da mi je drago zbog tih suza, ali - jeste :) Lepo je to, kad imaš šta lepo da pamtiš... Pozdrav veliki!

      Delete
  4. Uh, evo mene napokon, lepo sam pogledala ovaj post i znaš koliko mi je srce naraslo, a to samo od tvoje dobrote, Majo, što si toliko dobar i veliki čovek a tako si uživo nenametljiva i divna da nemam reči. Ponosna sam mnogo i počastvovana što su i moje ime i moja knjiga pomenuti na tvom blogu. Hvala ti mnogo za sveee <3.
    A što se samih medenjaka tiče, ne kažem da sam probala sve medenjake na svetu po svim receptima, ali od onih koje jesam ovi su ubedljivo najbolji, mislim da su zapravo savršeni jer ne znam šta bi još moglo da (im) se uradi kako bi bili bolji i jedva čekam da ih spremim.
    Slike su divne, ova sa knjigom posebno. Kad budeš stigla da je pročitaš, baš se radujem utiscima <3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mislim da malo preteruješ, al' dobro, polaskana sam! <3

      Knjigu sam dobavila pre neki dan, i obzirom da malo i znam o čemu se radi, jedva čekam da počnem da čitam. Tako mi treba neki iskorak iz sadašnjosti...

      Delete
  5. Biće ovo dobra polazna osnova za eksperiment sa bezglutenskim mix brašnom. Obožavala sam mamine medenjake u ono vreme kad sam jela pšenicu. Sećam se da je ona ostavljala testo da odstoji u frižidru, ne sećam se koliko. Nešto se desi zbog sode i meda.
    Imam neki recept za keks petit beurre gde je potpuno druga priča kad testo odleži. Samo što sam ja nestrpljive prirode i to mi najteže pada.:D
    Hvala na preporuci za čitanje!
    Pozdrav,
    Tanja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala i tebi :)
      Obavezno javi ako napraviš bezglutenske medenjake!

      Pozdrav,
      Maja

      Delete
  6. Skoro mi je promakao ovaj post! Znaci, Tajana je objavila novu knjigu! Jedva cekam da je procitam. A medenjaci su stvarno flash back, predivno! Moracemo da ih napravimo.

    ReplyDelete
  7. Правила! Ево, друга тура у рерни. Прву сам малчице препекла. Може и мање од 10 мин.Зависи од рерне. Деца већ једу и задовољна су. Одлични медењаци, све препоруке, поготово кад имате малу децу и стално вам треба неки кекс. Треба заиста дан раније замесити тесто, сачува се облина њихова, а унутра је ваздушасто. Маме, правите деци!

    ReplyDelete
  8. Medenjake sam ispekao čim sam se vratio sa posla i ispali su fantastično. Pošto volim da podelim te slatke stvari sa nekoliko dragih prijatelja mogu reći da su oni bili više oduševljeni nego ja, svi kažu da izgledaju kao kupovni i ukus i oblik itd... Tako da moraću još da naštampam par primeraka recepta i da razdelim. Hvala Majo za receptić.

    ReplyDelete
  9. Dobar dan.. Usudjujem se pitati.. Nikakva masnoca ne ide u recept?
    Hvala unapred.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Da li je moguća i posna verzija?
    Da li bi mogao recept da uspe i bez ta dva jaja? Hvala unapred.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako se samo izbace jaja - verovatno ne. Ako bi se nečim zamenila - verovatno da.

      Ali uzmite gornje izjave sa rezervom, jer nisam sasvim sigurna, tj. pokušavam da iskombinujem logiku i nagađanje...

      Pozdrav,
      Maja

      Delete
  12. Pozdrav,

    Da li ide meko ili ostro brasno.
    Puno hvala!

    ReplyDelete
  13. Ko zna koliko puta sam pravila i predivni su. Uvijek sam ispostovala vrijeme, medjutim sad mi je malo stiska sa istim, pa molim misljenje. Da li bi moglo proci "lezanje" tijesta nekih 5-6 sati?
    Milica

    ReplyDelete
  14. Konačno sam ih prvi put napravila i želim da kažem da su medenjaci jako ukusni. Ispoštovala sam sve po receptu, uključujući i jednodevnu fermentaciju, testo je bilo vrlo lako za oblikovanje i trik sa brašnom je dosta olakšao pravljenje kuglica. Pošto sam prvu turu prepekla i napravila hladno oružje od medenjaka, volela bih da sam znala da su definitivno gotovi posle 10-11 minuta, odnosno da su još vrlo mekani i deluju nepečeno( a nisu ) i da ih onda treba izvaditi jer čim su van rerne minut, dva oni se dovoljno stvrdnu da mogu da se izvade iz pleha a i dalje su mekani. I još jedna konstatacija, treba ih praviti i direktno ređati u pleh, odnosno da budu baš loptice jer se u suprotnom mnogo rašire i izgube onaj njihov oblik, ali se i više osuše. Definitivno preukusni i pravi ukus medenjaka, hvala puno.

    ReplyDelete